Súkromná televízia, ktorá vysiela na Slovensku si pre svoj názov vybrala francúzsky šľachtický titul. Tento a niekoľko jej ďalších počinov som považoval za gýč. Nič strašného len gýč ku ktorému sa Karel Čapek vyjadril takto: "Gýč je umelecké dielo, ktoré vlastne nie je umeleckým dielom, aj keď sa tak tvári, je to vyhovenie populárnemu vkusu: je to ohavné a úžasne obľúbené: je to páčivé, sentimentálne, frivolné, navoňané a nakučeravené a ostužkované a lacné a módne a sprosté a pohodlné na chápanie a vytváranie: je to skrátka gýč, inak sa to povedať nedá...“. Pridal by som k tomu, že to môže byť počin nápaditý aj remeselne umelecký, ktorého podnetom však nebola umelecká tvorivosť ale nedostatok náročnosti, pokory a sebakritiky, ako aj neodolateľná objednávka. Gýč diváka nenúti myslieť a nepozdvihuje ho ale uspokojuje jeho márnivosť.
Považovať uspokojenú márnivosť za želaný stav ducha môže iba hlupák. Čo ako zjednodušené a primitívne programy šľachtickej televízie väčšinou neoslavovali hlúposť ako takú. Hlupák však nechce vidieť iba zjednodušený svet. Chce viac. Chce vo svojej televízii vidieť iných hlupákov, ktorí sa za svoj stav nehanbia. Prečo aj, veď si hlúposť dali pozlátiť!? A lákajú na ňu ďalších, tak ako mäsiar motivoval svojho psa ťahať ťažkú káru kusom starej klobásy, na ktorú ten nemohol dosiahnuť!
Šľachtická televízia často vyhovovala márnivým. Televízia, ktorá vytvorila a ďalej seje plevel absolútnej (aspoň zatiaľ) hlúposti bude obdivovaná nie len z márnivosti ale aj z hlúposti všetkých Jej-sejovcov.
Len s tou reklamou na vysoké úroky z vkladov, ľahké pôžičky a podobné vymoženosti by TV IchHlúposťSejúca mala byť opatrnejšia. Televízny divák, ktorý zostane po návšteve exekútora bez televízora, nie je žiadny divák.
V Bratislave 16. 3. 2005
Martin Urbančok, autor pracuje v štátnej správe
Komentáre
ano, ano...
Od ľudí netreba čakať veľa
Len mám taký pocit, že sa to celé nedobre skončí...
reality?
Princip je jednoduchy, jedni nadavaju a pozeraju, druhi pozeraju a nadavaju, takmer vsetci posielaju hlasy a reklamny priestor sa predava. Televizia zarobi, zarobia Mojsejovci, zarobi sa aj na tie dva miliony a vsetci budu spokojni.
Reality show je fenomen TV, ktory umoznuje TV zarobit viac ako iba pri predaji reklamneho priestoru, zarucuje navstevnost a do istej miery pozitivne naladuje divaka voci TV.
Preco bezi reklama na pozicky, lebo banky zacinaju mat dost penazi a potrebuju ich investovat. Ludia vzdy podlahnu pozickam a teda, why not?
Reality show i pozicky su davno fungujuce zalezitosti na zapad od nas. Tak preco sa tomu cudovat? Skor sa tomu treba branit - ale individualne. Vadi mi to, tak nesledujem. Nevadi mi to, tak sledujem.
Tym, ze tu budem nadavat na jednu reality show alebo na inu nic neziskam. Stratim akurat cast svojho zivota. Rovnako ako ju mozem stratit sledovanim reality show....
BTW. nevidel som ani jednu cast spominanej reality show, lebo nemam na to cas. Keby bol, asi by som sa pozrel...
dnes som pocula vtip
mojsejovkou... chi